menu sluiten

Jaguar I-Type

Jaguar I-Type

Deel één

Datum: 2019   I   Fotografie: Guido de Visser

Het verbinden van toekomst, heden en verleden hoort bij uitstek thuis in een club als die van ons. Reden waarom onze Voorzitter Jan Sinoo in zijn voorwoord bij Gazette nummer 3 al aankondigde dat in dit nummer van de Gazette uitgebreid bij de elektrificatie zal worden stilgestaan. Onderdeel daarvan is het elektrische racen. Niet zoals lang geleden – in mijn jeugd – met een racebaan en schaalmodellen van Scalextric op zolder, maar met levensgrote racewagens.

Formule E Racing
We kennen allemaal natuurlijk het Formule 1 Racen, zeker sinds Max Verstappen deel uitmaakt van het Red Bull Racing Team. Wist u wel dat dit de voormalige Jaguar formule 1 renstal was?

Na een afwezigheid van ruim 12 jaar (eind 2004 had Red Bull de Formule 1 racestal van Jaguar overgenomen) keerde Jaguar in oktober 2016 als eerste premiummerk weer terug in de racerij, ditmaal echter niet in de Formule 1 maar in het volledig elektrische FIA Formule E-kampioenschap.

Racen zit Jaguar in het bloed
Jaguar’s lange en illustere geschiedenis in de autosport heeft altijd de evolutie van haar wegauto’s gevoed. Aangedreven door een collectief van gevestigde race-ingenieurs en superslimme technici, zijn Panasonic Jaguar Racing en de fenomenale I-Type 1 ingestapt in de Formule E: moedig, competitief en uitdagend om te racen. Deelname aan Formule E zal de koers bepalen voor haar toekomstige elektrische voertuigen. Jaguar hanteert daarbij het motto ‘Race to Innovate’.

In de Formule E worden door de deelnemende teams, net als in de Formule 1, veel identieke componenten gebruikt, zoals het koolstofvezel chassis en het batterijpakket. Daarmee kunnen kosten worden bespaard, al blijft het een dure grap. Fabrikanten kunnen echter wel hun eigen aandrijflijn, inclusief motor, transmissie, omvormer en achterwielophanging ontwikkelen. In de vijf jaren van deelname aan de Formule 1 had Jaguar trouwens helemaal geen eigen techniek in de raceauto’s gebruikt, de motoren waren van Cosworth en de engineering van Ford, de toenmalige eigenaar van Jaguar.

Wat is Formule E racing? Even in het kort:

  • 10 teams, 20 coureurs en 40 auto’s.
  • Elk team heeft 2 coureurs en 4 auto’s.
  • Races, genaamd ‘E-Prix’, worden gehouden in tien steden over de hele wereld.
  • Racecircuits worden gevormd in de steden en zijn tussen de 2,5 en 3 kilometer lang.
  • De auto’s accelereren van 0 naar 100 km/h in 3 seconden en bereiken een maximumsnelheid van 220 km/h.
  • Het geluidsniveau is ongeveer 80 dB, tussen dat van een normale auto en een bus in.

De racedag ziet er uit als volgt:

  • Vroege morgen: twee maal vrije training van 45 en 30 minuten.
  • Late morgen: kwalificatie, waarbij coureurs in vier groepen van vijf een rondetijd neerzetten om de startopstelling van de race te bepalen.
  • Middag: pauze van 2 uur om de auto’s en de coureurs op te laden
  • Avond: race van 20 auto’s met een verplichte pitstop
  • Bij een pitstop wordt van auto gewisseld: wanneer de batterij leeg raakt maakt de coureur een pitstop, waarbij hij overstapt naar een opgeladen auto. Voor een pitstop wordt voorafgaand aan de race altijd een minimumtijd vastgesteld.
  • Races duren 50 minuten en vinden altijd plaats op zaterdag of zondag.
  • Af en toe is er een ‘double header’ ofwel een weekend met twee racedagen.

Puntensysteem
De Formule E volgt het standaard FIA systeem voor puntentoekenning: 25 punten voor de eerste plaats aan de finish, 18 voor de tweede, 15 voor de derde, en zo voorts tot 1 punt voor de tiende plaats.

Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden om extra punten te vergaren, bij voorbeeld door de voorste startplek (pole position) te verdienen of door de snelste rondetijd (VISA fastest lap) neer te zetten. Pole position: drie punten. Snelste rondetijd: 1 punt (mits gefinisht binnen de eerste tien).

Wereldsteden
Formule E is in de autosport uniek door de plaatsen waar geracet wordt. Behalve van de Mexico City E-Prix vindt elke race van het kampioenschap plaats op een stratencircuit in een grote wereldstad. Elke racedag biedt de hele dag door actie op het circuit, met trainingen, kwalificaties en uiteindelijk de race op een en dezelfde dag. Het seizoen 2017-2018 omvatte in totaal twaalf races in tien wereldsteden, inclusief dubbelraces in Hong Kong en de finale in New York. Bij het ter perse gaan van deze Gazette moesten de races in Zürich en (de finale) in New York City nog plaatsvinden. Eindigde het Panasonic-Jaguar team in 2016-2017 op een laatste (tiende) plaats, in het lopende seizoen (2017-2018) veroverde Mitch Evans zijn eerste podiumplaats voor Jaguar (3e in Hong Kong), en staat het team nu (begin juni 2018) overall op de vijfde plaats. De Kiwi, zoals Mitch Evans ook wel liefkozend genoemd wordt, stond toch nog nooit daadwerkelijk op het podium: hij kreeg zijn derde plaats pas toegewezen nadat de als nummer 1 gefinishte Daniel Abt (Audi) wegens een technische overtreding werd gediskwalificeerd.

In 2012 werd het concept van volledig elektrische internationale ‘monoposto’ (eenzitter) races geboren. FIA-President Jean Todt ontwikkelde het idee naar eigen zeggen als een middel om het potentieel van duurzame mobiliteit te demonstreren. Geïnspireerd door deze visie creëerde Formule E-oprichter en CEO Alejandro Agag een wereldwijd entertainmentmerk met autosport als kern.

Sinds het begin van zijn wereldwijde debuut op het terrein van het Olympisch Park van Beijing in 2014, is deelname aan de Formule E een doel op zich geworden voor ‘s werelds beste coureurs, teams en fabrikanten. Nu, in zijn vierde seizoen, heeft het kampioenschap een line-up van de beste coureurs die in de autosport te vinden zijn, met een spannende evenementenkalender van gaststeden over de hele wereld en steeds meer innovatieve technologie op het circuit.

Bestaande uit tien teams en 20 coureurs, levert het ‘ABB FIA Formula E’ zoals het officieel voluit heet races van wereldklasse in 10 steden en vijf continenten, gedurende het zeven maanden durende kampioenschap-seizoen. Waar de coureurs elkaar de loef proberen af te steken in de straten van de stad, en dat afgezet tegen sommige van de meest iconische skylines ter wereld – zoals van New York, Hong Kong, Parijs en Rome – is Formule E: racen, maar dan heruitgevonden.

Maar het is meer dan alleen een raceserie. Formule E dient als een concurrerend platform voor wereldwijde autofabrikanten en mobiliteitsproviders om aan het wegverkeer gerelateerde technologieën uit te testen en verder te ontwikkelen. Met 11 inspirerende partners en 10 betrokken autofabrikanten fungeert de serie als een katalysator, die helpt bij het verfijnen van het ontwerp van elektrische voertuigen en het verbeteren van de rijervaring voor dagelijkse weggebruikers over de hele wereld.

Ontwikkelingen in 2017-2018

Nieuwe coureurs
Seizoen vier verwelkomt personen als de doorgewinterde endurance coureurs Andre Lotterer en Neel Jani, evenals de Italiaanse voormalige IndyCar-coureur Luca Filippi.

Nieuwe locaties
Voor de eerste keer in meer dan zestig jaar wordt er weer in Zwitserland geracet in de Zürich E-Prix, die naast andere nieuwe stadscircuits is toegevoegd aan de kalender, net zoals Santiago, Sao Paulo en Rome.

Meer kracht
Met de vergroting van het motorvermogen van 170 kW naar 180 kW zijn snellere of langere races binnen bereik voor seizoen vier, waarmee zichtbaar wordt hoe de formule E-technologie de ontwikkeling van elektrische auto’s op de weg bevordert.

Fanboost
Formule E is de enige sport ter wereld die fans een actieve rol laat spelen bij het beïnvloeden van de uitkomst van de race. ‘Fanboost’ biedt liefhebbers de mogelijkheid om op hun favoriete coureur te stemmen en hen tijdens de race een extra ‘boost’ te geven.

De drie coureurs met de meeste Fanboost-stemmen krijgen een flinke uitbarsting van kracht (100 kJ) toebedeeld, die ze in de tweede helft van de race in een tijdvenster van vijf seconden kunnen inzetten. Stemmen kunnen worden uitgebracht in de zes dagen voorafgaand aan en tot zes minuten na het begin van elke race.

Heel actueel is op dit moment de ontwikkeling van een ’hyperboost’ systeem ter bevordering van het strategische element in de race. Bij dit systeem kunnen coureurs een tijdelijke verhoging van het motorvermogen verdienen door over een virtuele ster op het wegdek te rijden, niet in de ideale lijn gelegen, waar ze de extra power kunnen oppikken door een knop op het stuur in te drukken. Het systeem doet denken aan Mario Kart, een computerspel waarin iets dergelijks mogelijk is. De virtuele sterren zouden voor de toeschouwers zichtbaar moeten worden op digitale schermen, en het oppikken ervan kan worden weergegeven via de LED Halo boven de bolide. Een Super Mario-muziekje zou het geheel completeren, maar zo ver zal het wel niet komen, nu Nintendo niet tot de officiële sponsors behoort.

Formule E is ‘s werelds eerste reeks elektrische straatraces, met echte straatrivaliteit, rauwe elektrische prestaties en duurzame energie binnen handbereik. Formule E is vernieuwend in de autosport en herdefinieert de grenzen van wat een sport kan zijn door de unieke mix van entertainment, duurzaamheid, technologie en innovatie. Het wil de klimaatverandering bestrijden door elektrische voertuigen aan te bieden als een oplossing voor luchtvervuiling in stadscentra en de barrières voor de markt van elektrische voertuigen te slechten: technologie, perceptie en infrastructuur.

Het is niet alleen een race! Het is een proeftuin voor technologische en duurzame ontwikkeling voor een aantal van de toonaangevende bedrijven in en buiten de autosport om mobiliteits- en milieukwesties aan te pakken. De organisatoren geloven dat elektrische voertuigen de toekomst hebben en het antwoord zijn op duurzaam transport en het bestrijden van klimaatverandering. Ze erkennen echter dat in hun streven naar het elektrische tijdperk en de overgang naar koolstofarme samenlevingen, het gebruikte vermogen ook koolstofarm moet zijn.

Energie: er wordt gestreefd naar een vrijwel 0-emissie en 100% hernieuwbare brandstof, door de inzet van glycerine (een bijproduct van biodiesel) als brandstof voor de generatoren om de accu’s op te laden.

Banden: de unieke banden zijn hybriden die speciaal door officiële partner Michelin zijn ontworpen, geschikt voor alle weersomstandigheden, die de hele race meegaan en allemaal weer worden gerecycled!

Circuits: Formule E is de ‘city street racing’-serie, racen op tijdelijke parcoursen in het hartje van enkele van de coolste steden ter wereld, zoals Mexico, Parijs, Berlijn, Montreal en NYC.

Toeschouwers: Formule E brengt de race naar haar fans in stadscentra om het gebruik van openbaar vervoer aan te moedigen, daarom worden er geen parkeerplaatsen aangeboden.

De organisatie heeft ook een prachtig online platform waarop fans de race live en in 360° kunnen volgen!

Kalender: de race-kaart is welbewust ontworpen om regio voor regio te benaderen, om daarmee vrachtbewegingen te optimaliseren, meer boot- of vrachtverkeer en minder plaats te gebruiken, mede dankzij de officiële logistieke partner DHL.

Verbonden: het streven is om  de toekomst van volledig geïntegreerde slimme steden te bevorderen en gebruik te maken van technologische innovatie om ons gedrag tijdens het rijden te verbeteren, zoals de HALO draadloze oplaadtechnologie van officiële partner Qualcomm die geïntegreerd is in de BMW i veiligheids- en medische auto’s.

Gedeeld: het gebruik van het openbaar vervoer wordt aangemoedigd voor alle races uit de serie, daarom biedt de organisatie geen parkeergelegenheid op haar evenementen. Van verbeterd en schoner openbaar vervoer tot de verschuiving van individueel eigendom; de toekomst voorziet in de groei van het delen van elektrische voertuigen als een oplossing om de wereldwijde uitstoot te verminderen.

Zonder bestuurder: De grenzen van de technologie in de sport worden voortdurend verlegd. De nieuwe supportrace in seizoen 3, de Roborace, onderwerpt autonome besturing aan de ultieme test om die technologische ontwikkeling te versnellen.

Het Jaguar Team

Mitch Evans
Nieuw-Zeelander Mitch Evans begon met karten op zesjarige leeftijd en won de NZ Grand Prix op 16-jarige leeftijd. Onder toezicht van voormalig F1-racer Mark Webber won de jonge coureur de 2012 GP3-titel. Op weg naar GP2 in 2013 en op slechts 18-jarige leeftijd, toen hij nog maar pas kwam kijken dus, werd Mitch de jongste coureur in de GP2-geschiedenis die op het erepodium stond toen hij 3e werd in Sepang, Maleisië. Nog meer succes volgde in 2015 toen Mitch als tweede eindigde in de 24 uur van Le Mans. In 2016 maakte hij zijn Formule E-debuut met Panasonic Jaguar Racing, met seizoenhoogtepunten als een 4e plaats in Mexico en het behalen van de VISA Fastest Lap Award-trofee in Berlijn.

Nelson Piquet Jr.
Autoraces zitten in het bloed van ‘Nelsinho’, ‘de kleine Nelson’. Hij startte zijn carrière in Zuid-Amerikaanse karts en verhuisde al snel naar de Zuid-Amerikaanse en vervolgens de Britse F3. In 2005 promoveerde Nelson naar GP2 en eindigde hij als tweede na Lewis Hamilton in 2006. Daarna stapte hij over naar de F1 in 2008 naast Fernando Alonso en hielp het team om de vierde positie overall te behalen. In 2010 verhuisde Nelson naar NASCAR en werd de eerste Braziliaan die in 2012 een nationale racetopper won, toen Nelsinho de Sargento 200 op zijn naam schreef. Datzelfde jaar volgde een overwinning in de Las Vegas Speedway. In 2014 verhuisde hij naar het Red Bull Global Rallycross Championship, waar hij indruk maakte met vier podiumplaatsen in zijn eerste seizoen. In 2014 nam Nelson deel aan het eerste FIA ​​Formule E Championship 2014/15, waar hij – toen nog voor het China Racing Team – de algemene kampioenstitel won. Hij wil deze prestatie tijdens seizoen 4 herhalen met zijn nieuwe Jaguar Racing-team.

Ho-Pin Tung
Met meer dan een decennium aan internationale motorraces achter de rug, bestaan de vele successen van de Chinees-Nederlandse coureur Ho-Pin Tung onder andere uit testrijderschappen voor Williams F1 en Renault F1, meerdere individuele kampioenschappen en in Aziatische Le Mans Series. Hij heeft meerdere races in de FIA ​​WEC op zijn naam gezet en is de eerste Chinese coureur ooit die de beroemde 24 uur van Le Mans heeft gewonnen.

Het team achter het team
Er mogen dan maar twee mensen achter het stuur zitten op de racedag, er is wel een heel leger aan ingenieurs, monteurs en analisten, die allemaal achter de schermen en 24 uur per dag werken om te zorgen voor optimale prestaties.

Craig Wilson – Racedirecteur
“Persoonlijk ben ik al bijna 30 jaar betrokken bij Jaguar. Dus om weer met ze samen te werken, in zo’n opwindend programma, is geweldig. ”

Nick Rogers – Groep Engineering Directeur JLR
“Succes heeft alles te maken met het inspireren van jonge mensen om grenzen te verleggen en nieuwe manieren te ontwikkelen om de altijd bewuste koolstofwereld waarin we leven te veroveren.”

James Barclay – Team Directeur
“Ik ben opgegroeid met kijken en meedoen in de autosport. Voor mij is het een enorme eer om een ​​merk als Jaguar, met zijn succes en zijn geschiedenis, te kunnen vertegenwoordigen in dit volgende hoofdstuk van Jaguar op het circuit. “

Jaguar I-Type 2

Deel twee

De I-Type 2 is de volledig elektrische Formule E raceauto van Panasonic Jaguar Racing. Ontworpen om de ultieme balans te bieden tussen kracht en efficiëntie, accelereert hij van 0-60 mph (0-100 km/u) in 2,9 seconden en kan tot 150 kW energie tijdens het remmen terugwinnen om zijn bereik te vergroten. Hierna meer over de componenten van de raceauto.

Tijdens de trainingen en de kwalificatiesessies is maximaal vermogen toegestaan. Tijdens wedstrijden is daarentegen de energiebesparingsmodus van toepassing, met het ‘Push-to-Pass’-systeem dat tijdelijk maximaal vermogen toestaat gedurende een beperkte periode van 5 seconden.

Enkele specificaties:
De hoeveelheid energie die door de RESS aan de Motor-Generator Unit (MGU) kan worden geleverd, is beperkt tot 28 kWh. Dit wordt permanent gecontroleerd door de FIA.

Max Power (gelimiteerd): 200 kW, wat overeenkomt met 270 pk.

Race-modus (energiebesparing): 170 kW, gelijk aan 230 pk.

Fanboost: Tot 200kW.

0 – 100 km / h (62 mph) onder de 3s.

Totale lengte: 5000 mm (max).

Totale breedte: 1800 mm (max).

Totale hoogte: 1250 mm (max).

Maximale snelheid: 225 km / h (140 mph).

Spoorbreedte: 1300 mm (min).

Rijhoogte: 74 mm (max).

Minimumgewicht (incl. bestuurder): 880kg (min). Alleen de batterijen wegen al 320kg.

Wielophanging
Essentieel voor snelle rondetijden is de precisie van de besturing, vooral op de racecircuits in de binnenstad. De I-TYPE 2 is uitgerust met een duwstang-bediende voorwielophanging met dubbele vork, met dubbele dempers en torsiestangen. Aan de achterzijde bevindt zich een schroefset-ophangingssysteem met vierwegkleppen. De rijhoogte, dempers, camber, toespoor en anti-roll bars zijn allemaal instelbaar om de opstelling voor elk wegdek te optimaliseren.

Krachtbron
De 200kW elektromotor van Jaguar Racing bestaat uit een motorgeneratoreenheid (MGU) en een motorbesturingseenheid (MCU). De MCU zet gelijkstroom van de accu efficiënt om naar een hoge dichtheid wisselstroom, waardoor de MGU de auto naar zijn maximale snelheid van 140 mph (225 km/u) kan voortstuwen.

Remmen
Zoveel mogelijk zullen de coureurs de snelheid bij het naderen van een bocht verlagen door middel van regeneratief remmen. Er is echter ook extra remkracht nodig voor bochten die een lagere snelheid vereisen. Elke ongewenste snelheid wordt meteen weggenomen door de koolstofremmen van de I-TYPE 2, waarbij gebruik wordt gemaakt van twee afzonderlijke hydraulische systemen om de bestuurder in staat te stellen de balans tussen voor- en achterzijde aan te passen.

Wielen & banden
Om optimale grip te bieden op race snelheden in zowel natte als droge omstandigheden wordt gebruikgemaakt van een set speciaal vervaardigde 18″ Michelin-banden. Max breedte voorkant – 260 mm / achter 305 mm. Max diameter – voorzijde 650 mm / achter 690 mm.

Versnellingsbak
Om het direct beschikbare koppel van de krachtbron om te zetten in directe acceleratie, heeft de I-Type 2 een lichtgewicht Jaguar Racing sequentiële versnellingsbak met twee versnellingen die wordt bediend met een stuurflipper. De overbrengingsverhoudingen bedacht door Jaguar Racing bieden het snelste en soepelste verloop van start naar topsnelheid.

RESS
Het oplaadbare energieopslagsysteem (RESS) is een vloeistofgekoelde batterij met hoog voltage die energie levert aan de krachtbron. Voor de race wordt het extern opgeladen, maar tijdens de race wordt het ook opgeladen via regeneratief remmen dat tot wel zeven rondes energie kan opleveren tijdens een race.

Doorontwikkeling
Panasonic Jaguar Racing heeft meer dan 200 nieuwe onderdelen op de Jaguar I-TYPE 2 ontwikkeld en heeft er onvermoeibaar aan gewerkt om de prestaties van het team te verbeteren.

In het tweede seizoen van het team in de Formule E, is een sterke eerste race-finish bemoedigend en motiverend voor het komende seizoen.

Nelson Piquet Jr., # 3, na afloop van de eerste racedag van het seizoen: “Ten eerste ben ik erg blij en ik zeg dank aan iedereen van Panasonic Jaguar Racing voor al het verzette werk buiten het seizoen. Het is geweldig om weer aan het racen te zijn en om mee te doen in de punten in onze eerste race is bemoedigend. We proberen realistisch te blijven over onze resultaten omdat het een lang seizoen is, maar over het algemeen hebben we fantastisch werk geleverd. Het team kan met het resultaat van vandaag heel wat positieve dingen oppikken, waaronder het tempo en de efficiëntie van de I-Type 2. De race was behoorlijk hectisch, dus ik ben erg blij met het resultaat dat ik vandaag heb behaald, en ik kijk er naar uit om morgen weer aan start te komen.”

Verslagen per race in seizoen 4
Hong Kong, zaterdag 1 december: Panasonic Jaguar Racing keerde terug naar de straten van Hong Kong voor de openingsrace van seizoen vier van het FIA Formule E Championship met bemoedigende optredens van zowel Nelson Piquet Jr. en Mitch Evans.

Tegen de iconische achtergrond van het havenfront toonde Nelson Piquet Jr. in zijn debuutoptreden voor Jaguar zijn ervaring en geduld gedurende een chaotische race. Na een uitdagende start vanaf de tiende, vocht Piquet Jr. zich een weg door het peloton om de vierde positie veilig te stellen – gelijk aan het beste resultaat ooit in formule E van het team.

De dag begon positief voor het Britse team toen Mitch Evans bovenaan de tijdlijsten stond voor de training en een grote snelheid omdraaide. De Nieuw-Zeelander kwam een ​​timingprobleem tegen in de kwalificatie en moest in de achterhoede van het startveld starten. Zijn tempo is echter een goed voorteken voor de tweede race van het dubbele race-weekend, morgen.

Marrakesh, zondag 14 januari: vandaag verwelkomde Panasonic Jaguar Racing de nieuwelingen Paul Di Resta en Pietro Fittipaldi in de eerste officiële debutantentest die in Marrakech werd gehouden. De debutantentest vond plaats na de Marrakesh E-Prix van gisteren, waar Nelson Piquet Jr. op de vierde plaats eindigde. Beide coureurs hebben Formule E voor de eerste keer meegemaakt en hebben daarmee het Britse team geholpen bij de verdere ontwikkeling van de Jaguar I-TYPE 2. Paul Di Resta voltooide 71 ronden en finishte als vierde van de dag en Pietro Fittipaldi voltooide in totaal 60 ronden en eindigde als tweede overall.

Paul Di Resta: “Het is de eerste keer dat ik naar een E-Prix ben geweest en het is de eerste keer dat ik in een Formule E-auto heb gereden. Ik heb me opengesteld en probeerde te begrijpen hoe de auto’s werken en hoe het kampioenschap werkt.

Als je ziet hoe opwindend de race gisteren was en hoe onvoorspelbaar het kan verlopen, denk ik zeker dat het format en de manier waarop het werkt aantrekkelijk is. Dit is de manier waarop deze generatie van de auto-industrie te werk gaat, dus er is interesse en er komen meer fabrikanten aan dus ik ben benieuwd om te zien welke kant het uitgaat. Het is ongelooflijk hoe de technologie in de autosport zich verder kan ontwikkelen ik weet zeker dat het over tien jaar een heel andere auto zal zijn dan degene die ik nu bestuur. “

Santiago, Chili, zaterdag 3 februari 2018: Panasonic Jaguar Racing sleepte opnieuw een bemoedigend aantal punten binnen op met beide coureurs die zich de top 10 binnenvochten in een dramatische race in de Antofagasta Minerals ABB FIA Formule E Santiago E-Prix.

Gestart vanaf de vijfde positie kwam Nelson Piquet Jr. razendsnel voorbij Lotterer en Buemi naar de tweede plaats. Toen hij zijn Jaguar I-Type 2 tussen de twee Techeetah-coureurs plaatste, ging Nelson het gevecht om de leiding van de race aan, intussen zijn batterij-energie effectief beherend, terwijl hij indrukwekkende sectortijden neerzette.

Met zwaar bevochten, wiel-aan-wiel actie aan de kop van de race, maakte Panasonic Jaguar Racing’s Mitch Evans snel vooruitgang op het circuit, en verbeterde hij zich van plaats 20 naar de bovenste helft van het veld tijdens de inaugurele E-Prix in Santiago. Mitch bracht zijn I-Type 2 binnen op de zevende positie en bezorgde het team een ​​dubbele puntenfinish.

De sterke start van Panasonic Jaguar Racing voor hun tweede seizoen in de Formule E gaat verder en het Britse team staat momenteel met 54 punten op de vierde plaats in het team – de hoogste score die het team ooit heeft behaald. Nelson is vijfde en Mitch is zevende in het coureurskampioenschap.

Mexico City, Mexico, zaterdag 3 maart 2018: Panasonic Jaguar Racing keerde terug naar Mexico-Stad en behaalde de hoogste punten ooit in de Formule E, om daarmee naar de derde plaats te gaan in het teamklassement. De succesvolle race besluit een historische week voor Jaguar na de lancering van de nieuwe volledig elektrische Jaguar I-PACE.

De Braziliaan Nelson Piquet Jr. toonde zijn consistentie en racevaardigheden met wederom een sterke prestatie. Het team nam de ​​strategische beslissing om hem nog een ronde langer op het circuit te houden in vergelijking met de rest van het veld, waardoor Nelson meer bruikbare energie kreeg voor de tweede helft van de race. Nelson vocht om een podiumplaats met Sebastian Buemi maar moest genoegen nemen met de vierde plaats, en waardevolle punten.

Mitch Evans startte op de twaalfde positie en na een sterke start in zijn Jaguar I-Type 2 kwam de Kiwi-coureur snel in de top tien. Een snelle pitstop plaatste hem voor zijn teamgenoot, maar Nelson wist veilig in te halen met meer energie beschikbaar, waardoor Mitch met een schone run tot de finish eindigde als zesde.

De prestaties van het Britse team in Mexico-Stad tonen een snelle, consistente en betrouwbare prestatie in hun tweede seizoen in de ABB FIA Formule E-kampioenschappen. Panasonic Jaguar Racing verhuist naar de derde plaats in het teamklassement met 74 punten. Beide coureurs hebben hun positie in het coureurskampioenschap overeind gehouden met Nelson als vijfde en Mitch op de zevende plaats.

Punta del Este, Uruguay, zaterdag 17 maart 2018: Panasonic Jaguar Racing racete naar een vierde plaats in de ABB FIA Formule E Punta del Este E-Prix en toont de voortdurende verbetering van het team sinds hun deelname aan de serie elektrische straatraces.

In een wervelende kwalificatiesessie kon Mitch Evans doorgaan naar zijn tweede ‘super pole shoot out’ van het seizoen met de derde snelste tijd. Teamgenoot Nelson Piquet Jr. ondervond schade aan zijn auto na het raken van een van de onverzoenlijke muren van het circuit. In de ‘super pole’ plaatste Mitch zijn Jaguar I-Type 2 derde snelste voordat een technische beperking hem terugdreef naar de zestiende plaats op de startpositie.

Zowel Nelson als Mitch maakten een bemoedigend begin van de race, samen vooruit, toen een safety car in de vijfde ronde verdere vooruitgang onmogelijk maakte. Helaas kreeg Nelson kort hierna een technisch probleem en moest hij zich terugtrekken voor het einde van de race.

Met vertoon van zijn vastberadenheid, onvervalst tempo en instinct om in te halen, kwam Mitch al snel in de top tien en in ronde achttien lag hij goed op koers voor meer punten. Na een snelle pitstop stond hij zesde met nog geen vijftien ronden te gaan. Hij voltooide een van de inhaalacties van de dag, door Alex Lynn aan de binnenkant van de ontmoedigende bocht 13 te passeren, om als vierde te finishen.

Terwijl het Britse team terugkeert naar Europa voor de eerste E-Prix van Rome, is Mitch gestegen naar de zesde positie in het coureurskampioenschap. Nelson blijft één plaats hoger op de vijfde plaats.

Rome, Italië, zaterdag 14 april 2018: Panasonic Jaguar Racing was opnieuw in het centrum van de actie in de laatste ronde van het ABB FIA Formule E Championship, waar de reputatie van het team om in elke ronde van het seizoen 2017/18 punten te scoren werd bevestigd.

In een seizoen van primeurs leverde Mitch de hoogste startpositie van het team op de derde plaats af met teamgenoot Nelson die als 13e aan de start kwam.

Zowel Nelson als Mitch hebben solide starts gemaakt en de energie van hun Jaguar efficiënt beheerd. Toen het punt van halverwege de race naderde, deed Nelson het eerst voor het team de pits aan, maar ondervond problemen met zijn veiligheidsgordels toen hij vertrok uit de garage, hij moest kort daarna opgeven.

Na een geslaagde autowisseling in ronde 16 bevond Mitch zich in een nagelbijtende strijd om een ​​podiumplaats en mogelijke overwinning. Terwijl hij op de tweede plaats reed, vocht de Kiwi-coureur hard met Sam Bird voor de overwinning. In ronde 29 viel Mitch aan in bocht 9, maar de Virgin-coureur verdedigde de binnenkant en hij verloor momentum toen zijn energiereserves uitgeput raakten. Uiteindelijk kwam hij als negende over de streep.

Terwijl het Britse team doorgaat naar Parijs voor de volgende ronde van de ABB FIA Formule E, staat Nelson zesde in het kampioenschap met Mitch als zevende.

Parijs, Frankrijk, zaterdag 28 april 2018: Panasonic Jaguar Racing heeft een uitdagend raceweekend achter de rug nadat hun consistente prestatie om in elke ronde van het ABB FIA Formule E Championship 2017/2018 punten te scoren ten einde is gekomen.

Na een versnellingsbakwisseling uit voorzorg werd Mitch Evans bestraft met een startboete van 10 plaatsen, wat betekende dat hij ondanks de 12e kwalificatie de race aan de achterkant van het startveld moest beginnen. Na een buitengewone inspanning van het raceteam in verband met het crashen van beide auto’s in beide trainingssessies, kon Nelson Piquet Jr zich jammer genoeg niet kwalificeren voor een goede startplaats in de race en werd uiteindelijk 18e.

Na aan het begin van de race twee plaatsen te zijn opgeschoven, werd Mitch betrokken in een incident uit de eerste ronde dat leidde tot een ongeplande neuswissel en na zijn terugkeer in de race liet hij een sterk staaltje race-tempo zien om zijn Jaguar I-Type 2 aan de finish te brengen op de 15e plaats. In de eerste helft van de race toonde Nelson goed energiebeheer. Na zijn verplichte autowissel in de 25e ronde kwam hij in de problemen met zijn veiligheidsgordels en moest hij om veiligheidsredenen stoppen. Panasonic Jaguar Racing verhuist nu naar Berlijn voor de volgende ronde van het ABB FIA Formule E-kampioenschap met Nelson als zevende en Mitch achtste. Het Britse team behoudt de vijfde plaats in het ploegenklassement.

Whitley, VK, 14 mei 2018: Panasonic Jaguar Racing is klaar om terug te vechten terwijl ze naar Berlijn gaan voor de negende E-Prix van het seizoen en de laatste fase van het ABB Formule E Championship 2017/18 ingaan.

Na een moeilijk weekend in Parijs voor het Britse team zijn Mitch Evans en Nelson Piquet Jr. vastbesloten om in Berlijn terug te komen met hernieuwde focus en vastberadenheid. De Jaguar I-TYPE 2 heeft zijn snelheid bewezen met constant sterke prestaties in zowel vrije trainingssessies als kwalificaties tijdens de races tot nu toe.

Formule E keert voor de derde keer terug naar het Tempelhof Airport-circuit. Het circuit, met een lengte van 2,37 km en 10 bochten, is speciaal ontworpen om de efficiëntie van de Formule E-raceauto’s te demonstreren. In 2017 liep Mitch Evans weg van het dubbele race weekend met de snelste ronde op de eerste racedag en Panasonic Jaguar Racing heeft goede hoop dat ze het tempo kunnen repliceren met de verbeterde Jaguar I-TYPE 2.

  • Mitch Evans behaalt de zesde plaats bij de Berlin E-Prix
  • Nelson Piquet Jr. demonstreert het inhaalvermogen en de efficiëntie van de Jaguar I-Type 2 en mist net een top tien finish
  • Panasonic Jaguar Racing reist nu naar Zwitserland voor de eerste E-Prix van Zürich

Berlijn, Duitsland, zaterdag 19 mei 2018: Panasonic Jaguar Racing keerde vandaag terug naar de punten met een zwaar bevochten zesde plaats bij de Berlijnse E-Prix op het circuit van Tempelhof Airport.

Voor de race ontdekte Panasonic Jaguar Racing dat Mitch Evans geen radio-feedback kon geven, maar hij kon de communicatie van het team nog wel horen. Desondanks bracht hij zijn Jaguar I-Type 2 hoger dan zijn kwalificatiepositie als negende over de finishlijn, in een demonstratie van zijn natuurlijke racevermogen en de sterke teamdynamiek tussen de coureur en de ingenieurs.

Mitch en teamgenoot Nelson Piquet Jr. wonnen direct plaatsen in de openingsrondes en hielden zich vast aan hun race-strategieën op het notoir zware tijdelijke Tempelhof-circuit. Tijdens een van de langste races van het kampioenschap, evenaarde Mitch consequent de energieniveaus van de raceleiders, maar kon hij niet inbreken in de top vijf.

Tijdens de laatste stadia van de race was de vlotte rijstijl van Nelson en zijn vermogen om energie te besparen goed waarneembaar. In de laatste vijf ronden sprong Nelson van de 13e naar de tiende in een reeks bekwaam uitgevoerde inhaalmanoeuvres. Terwijl hij streed voor de negende plaats in de laatste ronde, schoot hij de eerste bocht voorbij en verloor een aantal plaatsen. Hij keerde terug op het circuit op de 12e plaats, een positie die hij tot aan de finish vasthield.

Panasonic Jaguar Racing verhuist nu naar Zwitserland voor de inaugurele E-Prix van Zürich, de tiende E-Prix van het ABB FIA Formule E Championship, met Mitch als zevende en Nelson achtste. Het Britse team behield de vijfde plaats in de ploegenklassement.

James Barclay, Team Director, Panasonic Jaguar Racing: “Na een zware dag is het goed om Berlijn te verlaten met een puntenfinish maar het had een betere dag voor het team kunnen zijn. Zowel Nelson als Mitch hebben goed geracet en met slechts drie resterende E-Prix dit seizoen is heel Panasonic Jaguar Racing vastbesloten om sterk af te sluiten. “

Jaguar I-Type 3

Deel drie

Jaguar onthulde op 9 april 2018 in Whitley, voorafgaand aan de E-prix van Rome, het voorlopige kleurenschema voor de Jaguar I-Type 3. Deze Generatie 2-raceauto is Jaguars wapen in het vijfde seizoen van het ABB FIA Formule E Championship. De onthulling vormt opnieuw een historisch moment in de elektrificatiestrategie van Jaguar Land Rover en sluit mooi aan bij de teammissie ‘Race to Innovate’.

De Gen 2 raceauto oogt gewaagd, futuristisch en dynamisch en is een flinke stap voorwaarts op het gebied van snelheid en prestaties. Het maximumvermogen is gestegen naar 250 kW (340 pk) maximaal vermogen, dat beschikbaar is tijdens de kwalificatie. Voor de race levert de aandrijflijn 200 kW (272 pk). Door verbeterde batterijtechnologie is een autowissel tijdens de race niet langer vereist. Dat toont aan hoe snel de ontwikkelingen gaan. De Jaguar I-Type 3 beschikt ook over een LED Halo om te voldoen aan de nieuwe veiligheidsmaatregelen van de FIA.

James Barclay, Team Director Panasonic Jaguar Racing, zegt: “Dit is echt een opwindende dag voor Panasonic Jaguar Racing terwijl we de volgende stap zetten op onze elektrificatie-reis. We sloten ons aan bij het kampioenschap, zodat we konden leren van de Formule E en wat we leerden direct van race naar weg over te brengen om toekomstige elektrische voertuigen voor Jaguar Land Rover vorm te geven. Het concept van het exterieur van de Jaguar I-Type 3, die we later dit jaar zullen onthullen, is een verbetering ten opzichte van de raceauto van dit seizoen. Tegelijkertijd blijven we erg gefocust op dit seizoen en zetten we de positieve vooruitgang voort die we als team doormaken. We kijken er naar uit om in Rome te racen voor gepassioneerde Italiaanse autosportfans.”

Nelson Piquet Jr, # 3: “Ik had vorige maand de kans om met de Jaguar I-Type 3-ontwikkelingsauto in een gesloten testevenement te rijden. Het was een groot moment voor het team, het kampioenschap en voor elektrische voertuigen. De auto heeft een veelbelovende, betrouwbare start gemaakt, maar er is nog veel te doen voordat we aan het einde van dit jaar gaan racen. Nu richt mijn aandacht zich op Rome. Ik hou van nieuwe nummers en ben klaar voor de uitdaging. ”

Terwijl het team druk is met de ontwikkeling van de auto voor seizoen vijf van het ABB FIA Formule E Championship, beleeft Panasonic Jaguar Racing zijn beste seizoen tot nu toe. Elke race pakt het team punten, met één of met beide rijders. De focus van het team ligt op voortzetting van dit succes nu het kampioenschap Europa betreedt met de allereerste Rome E-Prix.

Mitch Evans, #20 “We zijn nu halverwege het seizoen en als team hebben we punten gescoord in elke race, wat een enorme verbetering is ten opzichte van vorig jaar. Elke race komen we dichter bij een podium en we komen een aantal nieuwe circuits tegen, waaronder Rome en Zürich, dus ik kijk uit naar een aantal competitieve races in Europa. ”

Nederlander Ho-Pin Tung
De Nederlander Ho-Pin Tung (34) is testrijder bij Panasonic Jaguar Racing. Hij won in de zomer van 2017 de LMP2-klasse in de 24-uursrace van Le Mans met het team van Jackie Chan DC Racing. Tung heeft een schat aan ervaring in eenzitters, onder meer in Formule 3, A1GP, GP2, WEC, IndyCar en als testrijder in de Formule 1. Tung heeft ook ervaring in de Formule E, want hij reed drie races in het eerste seizoen van het FIA Formule E Championship.

I-Pace Trophy
In 2016 was Jaguar de eerste premium autofabrikant die toetrad tot de Formule E. Nu maken we opnieuw geschiedenis met ‘s werelds eerste volledig elektrische, op productie gebaseerde internationale raceserie. Als belangrijkste ondersteuningsserie van het ABB FIA Formule E-kampioenschap versterkt het Jaguar I-PACE eTROPHY-kampioenschap ons engagement voor elektrische voertuigen.

De Jaguar I-PACE eTROPHY wordt de officiële ondersteuningsserie voor het ABB FIA Formule E kampioenschap in 2018/19. Tot 20 Jaguar I-PACE eTROPHY-raceauto’s staan ​​aan de start in de straten van het centrum van internationale steden zoals Hong Kong, Rome, Parijs en New York. De Jaguar I-PACE eTROPHY biedt een ‘Arrive and Drive’-pakket voor de coureurs in het netwerk. Alle voertuigen worden ontworpen en gebouwd door Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO). Het pakket omvat professionele technische ondersteuning van race-voorbereiding tot datatechniek, wereldwijde logistiek voor voertuigen, reserveonderdelen en apparatuur.

Gerd Mäuser, voorzitter van Jaguar Racing: “Vandaag is een spannende dag voor de toekomst van Jaguar Racing, want we laten alle inspanningen zien die ons Special Vehicle Operations-team heeft gedaan om ons naar dit moment te brengen in hun ontwikkeling van deze opwindende nieuwe ondersteuningsreeks.”

“Als bedrijf zijn we toegewijd aan elektrificatie en de toekomst van elektrische voertuigen met accu’s. We hebben al belangrijke lessen uit onze betrokkenheid bij Formule E overgedragen aan de ontwikkeling van onze toekomstige wegauto’s en zonder twijfel zal de Jaguar I-PACE eTROPHY dit leren en ontwikkelen alleen maar verder verbeteren. ”

Alejandro Agag, oprichter en CEO van Formule E: “De auto van eTROPHY voelt geweldig – hij ziet er uit als een productie wegvoertuig met de prestaties van een racewagen. Deze serie gaat over het brengen van nieuwe, innovatieve technologie voor een breder publiek, en de Jaguar I-PACE eTROPHY is een perfect platform om dit naast de Formule E te doen. Ik ben een sterke voorstander van Jaguar sinds ze toetraden tot het ABB FIA Formule E Kampioenschap en het was spannend om samen met hen de toekomst van de sport vorm te geven. Ik kijk er naar uit om volgend seizoen  meer van dit soort auto’s aan de start te zien. ”

Berlijn, Duitsland, 19 mei 2018: vandaag reed de Jaguar I-PACE eTROPHY-raceauto vooruit terwijl hij zijn werelddebuut maakte in Berlijn. Oprichter en CEO van Formule E Alejandro Agag had de eer dit historische moment samen met Jaguar Racing te markeren toen hij de raceauto rond het iconische Tempelhof Circuit reed.

Alejandro Agag zette de raceauto van eTROPHY op de baan en voltooide vijf ronden voor de toeschouwers in Berlijn. De eTROPHY-raceauto demonstreerde zijn dynamische mogelijkheden en gaf een glimp van de toekomst van het ABB FIA Formule E-kampioenschap voor een wereldwijd publiek.

Elektrische Jaguar I-Pace demonstreert prestaties op Grand-Prix-circuit van Monaco.
Jaguar heeft de volledig elektrische I-Pace naar Monaco gebracht om daar in het geheim diep in de nacht op het beroemde stratencircuit de prestaties en de wegligging van zijn volledig elektrische model te demonstreren.

Met de 294 kW (400 pk) vermogen en 696 Nm koppel die de twee elektromotoren in de I-Pace leveren, heeft de volledig elektrisch aangedreven Jaguar slechts 4,8 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/uur te accelereren. Het iconische Grand-Prix-circuit langs de haven van Monaco, met zijn glooiende rechte stukken en krappe bochten, vormt het perfecte decor om diep in de nacht de prestaties van Jaguars elektrische SUV te testen. Bekijk de ronde hier.

Actieradius 480 kilometer
De Jaguar I-Pace is voorzien van een moderne 90 kWh lithium-ion-batterij, waarmee de auto een actieradius heeft van 480 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Een geheel lege batterij is in slechts 40 minuten tot 80 procent op te laden (100 kW gelijkstroom). Met het uiterlijk van een moderne conceptauto en de kunstmatige intelligentie aan boord is de Jaguar I-Pace de EV waar iedereen naar heeft uitgekeken. Aangezien de I-Pace volledig emissievrij is, komt de Jaguar in aanmerking voor slechts 4 procent bijtelling voor zakelijke rijders die het model ook privé willen rijden.

Jaguar I-PACE eTROPHY
Jaguar heeft de I-Pace ontwikkeld met de kennis die het heeft opgedaan met het Panasonic Jaguar Racing Team in het FIA Formule E Championship. Bovendien heeft Jaguar nu ‘s werelds eerste raceklasse voor volledig elektrische productieauto’s opgezet: de Jaguar I-PACE eTROPHY. Daaraan nemen teams deel met een speciaal voor de races geprepareerde versie van de Jaguar I-Pace.

Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations verzorgt het volledige startveld van maximaal twintig geprepareerde Jaguar I-PACE eTROPHY-auto’s voor deze unieke raceklasse. Het seizoen van de Jaguar I-PACE eTROPHY begint eind 2018 en valt samen met het vijfde seizoen van het FIA Formule E Championship. Naar verwachting racen de Formule E-auto’s van de nieuwe generatie in het vijfde seizoen op het volledige Grand-Prix-circuit van Monaco.

Duurzaam Monaco
Monaco is niet alleen wereldberoemd vanwege de autosport, het is ook een van de vooruitstrevendste landen op het gebied van duurzaamheid. Het investeert veel in hernieuwbare energie, deelprogramma’s voor elektrische fietsen en auto’s voor inwoners van de stadstaat. Bovendien wordt de luchtkwaliteit van Monaco scherp in de gaten gehouden.