Jaguar I-Pace
Eerste keer
Datum: 2019 I Fotografie: Guido de Visser
Eerste keer
Eerlijk bekennen: het was mijn eerste keer. Op een golfkar en het hoverboard van mijn dochter na, is dit de eerste keer dat ik zelf achter het stuur zit van een elektrisch aangedreven voertuig. Dat een hoverboard geen stuur heeft laten we maar even buiten beschouwing, het is in ieder geval elektrisch. Over de I-Pace is al veel gezegd en geschreven, ook door de redactie van de Jaguar Gazette. Aangezien we er niet mee gereden hadden, beperkte dit zich toch tot technische gegevens die de meesten van ons praktisch weinig zeggen, want veel ervaring met elektrische auto’s hebben de meeste ‘petrolheads’ niet.
De eerste indruk van de I-Pace die Jaguar voor ons heeft klaargezet is goed. Na het verzoek om voor de foto’s geen zwart exemplaar mee te geven, staat een sneeuwwit exemplaar voor ons klaar. Nu woon ik midden in de polder aan een smalle, landelijke, maar bovenal modderige weg; dat zal spannend worden.
Het is een sportieve auto, de I-Pace, geen leer, geen wortelnotenhout, geen chroom. Eenmaal achter het stuur word ik verwelkomd door een strak stoffen interieur, aangevuld met carbon en rvs-kleurige accenten. Pas wanneer je goed kijkt, zie je dat knoppen plaats hebben moeten maken voor meerdere displays. Deze zijn echter dermate geïntegreerd in het dashboard dat ze geen aandacht vragen. Het stuur, sportief gevormd en ook met alcantara bekleed, geeft al iets weg van het karakter van de auto.
Al in de eerste kilometer merk je wat een geweldige auto dit is, alles klopt. Waar de meeste auto’s een zware motor in het vooronder hebben liggen, bestaat de I-Pace simpel omschreven eigenlijk uit een vlakke zware plaat met daarin alle accu’s die de bodem van de auto vormen met op elke hoek een aangedreven wiel. De I-Pace is standaard voorzien van vierwielaandrijving. Dit wordt gedaan door twee motoren op elke as één, met als voordeel dat hulpmiddelen als ESP kunnen ingrijpen door de krachtsverhoudingen tussen beide assen aan te passen, waar normaal meteen de remmen worden ingezet. Door de goede gewichtsverdeling rijdt de I-Pace zeer aangenaam en als dat moet ook zeer sportief. Ook bij hogere snelheden en met krachtig remmen blijft de I-Pace netjes waar deze hoort.
![jipace19mystudio01031811](https://www.jdch.nl/content/uploads/2019/08/jipace19mystudio01031811.jpg)
![jipace19mystudio01031812](https://www.jdch.nl/content/uploads/2019/08/jipace19mystudio01031812.jpg)
Motoren
De Jaguar I-Pace is voorzien van de twee eerder genoemde elektromotoren die samen 400 pk vermogen en bijna 700 Nm koppel leveren. Daarmee heeft de volledig elektrisch aangedreven I-Pace slechts 4,8 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/uur te accelereren. Mooie cijfers op papier, maar ervaren is toch anders. Het fijne aan elektrische motoren is namelijk dat het gehele koppel direct kan worden aangesproken. Waar een benzinemotor eerst, letterlijk, op toeren moet komen geeft de I-Pace direct een duw in de rug. Dat maakt deze auto er echt een met twee gezichten, je kunt eerst in alle rust op een verantwoorde wijze de kinderen naar school brengen om, het schoolplein eenmaal achter je latend, zeer sportief naar de plaats van bestemming te gaan.
Tot zo ver de theorie. Misschien ligt het aan de opvoeding, maar het is niet gelukt om de kinderen rustig naar school te brengen. Nog voordat we de eerste bocht om waren, kwam de vraag vanaf de achterbank ‘Hoe snel gaat deze?’ en ‘Is deze net zo snel als die oranje van de vorige keer? (Doelend op de 550 pk sterke F-type SVR die we de vorige keer van Jaguar Nederland mochten lenen.) Een paar scherpe bochten en stoplichtsprintjes later, was het kroost het er over eens, beide BMW’s (ja ik weet het, excuus) en de Mk2 zullen het veld moeten ruimen om plaats te maken voor een I-Pace.
Afkortingen
Voordat we even gaan kijken naar de actieradius is het even goed om wat veel gebruikte afkortingen te benoemen. Want voordat je het weet, zie je door de bomen het bos niet meer. Vroeger, voor 2017, werden elektrische voertuigen onderworpen aan de New European Driving Cycle ook wel NEDC genoemd. De afstanden die volgens deze methode berekend werden, waren in de praktijk eigenlijk niet haalbaar. Nu wordt er getoetst met de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, ook wel WLTP, een richtlijn die de wereldwijd geharmoniseerde standaard beschrijft voor het bepalen van voertuigemissies, brandstofverbruik en elektrisch bereik van lichte voertuigen.
De richtlijn is ontwikkeld door experts uit Europa, Japan en India, onder richtlijnen van de Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties; World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations. Dat is dus de UNECE-WFHVR. Naast een hele rij afkortingen bevat de testprocedure voorschriften voor de omstandigheden voor dynamometertesten en wegweerstand, schakelen, voertuiggewicht (inclusief opties, lading en passagiers), brandstofkwaliteit, omgevingstemperatuur en bandenkeuze en -druk. Doordat de WLTP met veel meer omstandigheden rekening houd dan de NEDC is de gegeven actieradius meer in lijn met de werkelijkheid. Het enige waar de test geen rekening mee houdt, is de funfactor met bijbehorende rijstijl die de bijna 700 Nm koppel van de I-Pace met zich meebrengt.
Range Anxiety
Jaguar rust de I-Pace uit met een moderne 90 kWh lithium-ion-batterij, waarmee de auto een actieradius heeft van 480 kilometer, WLTP dus. Een geheel lege batterij is in theorie in slechts 40 minuten tot 80 procent op te laden, indien verbonden met een 100 kW gelijkstroom aansluiting. Nu heeft niet iedereen een 100kW aansluiting naast het huis liggen en ook grote aanbieders van laadpalen zoals Fastned,U weet wel, van die gele bogen bij benzinestations, zijn nog druk bezig met het upgraden van hun laadstations. Op moment van schrijven is een 50kW aansluiting gangbaar bij een Fastned laadpaal langs de snelweg. Logischerwijs betekent een halvering van de capaciteit een verdubbeling van de laadtijd. Ik heb het niet aangedurfd om de accu geheel leeg te rijden, maar mijn ervaring met het laden van de auto is dat het toch wel 80 tot 90 minuten duurt voordat de accu weer aangeeft voor meer dan 80% vol te zijn.
Nu zit niemand voor zijn lol ruim een uur in zijn auto langs de snelweg, zelfs niet in een I-Pace. Het aantal resterende kilometers die de accu nog in zich heeft om je op plaats van bestemming te brengen, staat centraal op het display. Waar ik in mijn dagelijkse auto de brandstofmeter eigenlijk nooit bewust zie, en bij het aanspringen van het lampje rustig denk, ach op de reserve kan ik ook nog wel 50 kilometer rijden, merk ik dat ik gespitst ben op de aangegeven ‘range’ en toch aan een laadpaal begin te denken zodra deze onder de 200 kilometer komt. Nu schijn ik hierin niet alleen te zijn en het fenomeen dat bekend staat onder de naam Range Anxiety mag zelfs rekenen op zijn eigen Wikipedia pagina. In Noorwegen, waar elektrisch rijden al veel verder is ingeburgerd dan hier, heeft de Noorse equivalent rekkeviddeangst het in 2013 bijna tot het woord van het jaar geschopt. Wetenschappelijk is trouwens uit verschillende studies gebleken dat deze Range Anxiety in de praktijk onterecht is en dat dagelijkse ritten gemakkelijk zijn te volbrengen, ook met goedkopere elektrische auto’s, dus zeker met de I-Pace.
![jipace19mystudio010318321](https://www.jdch.nl/content/uploads/2019/08/jipace19mystudio010318321.jpg)
![Jaguar_I-Pace_002](https://www.jdch.nl/content/uploads/2019/08/Jaguar_I-Pace_002.jpg)
![jipace19mystudio01031830](https://www.jdch.nl/content/uploads/2019/08/jipace19mystudio01031830.jpg)
![jipace19mystudio01031818](https://www.jdch.nl/content/uploads/2019/08/jipace19mystudio01031818.jpg)
Kosten
Voor niets gaat de zon op. Indien u dus voldoende zonnepanelen op uw dak heeft en de opgewekte energie rechtstreeks aan uw I-Pace kunt leveren rijdt u dus voor niets. Mocht u op een andere wijze aan stroom willen komen dan zult u daar dus voor moeten betalen. Verschillende mensen heb ik gevraagd wat ze dachten hoeveel euro de stroom zou kosten om de auto op te laden. De antwoorden varieerden van niets tot een paar euro, maximaal tien voor een volle accu. De gangbare gedachte is blijkbaar dat wanneer de elektrische auto eenmaal voor de deur staat deze zeer voordelig is te rijden. De I-Pace heeft een accucapaciteit van 90kWh, dus wanneer u de auto helemaal leeg rijdt, zult u logischerwijs ook 90kWh uur energie aan het net moeten onttrekken. Wanneer we er van uitgaan dat u vaak thuis of op de zaak en soms bij een openbare laadpaal zult laden, kunnen we een gemiddelde prijs van een kWh berekenen.
Aan huis betaalt u ongeveer 21 eurocent voor een kilowattuur stroom, bij Fastned lag het tarief ten tijde van onze proefrit op 59 eurocent per kWh. U laadt natuurlijk liever thuis dan langs de snelweg, maar laten we uitgaan van een gemiddelde kWh prijs van 35 cent. Voor een volle accu zult u dan rekening moeten houden met 90 maal 35 cent, dat is ruim 30 euro voor een volle accu. Als we uitgaan van een actieradius van 350 tot 400 kilometer, WLTP met een zware rechter voet, dan komen de energiekosten tussen de zeven en negen cent per kilometer. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld een E-Pace D150 die 5,2 liter brandstof verbruikt per 100 kilometer* komen we aardig in de buurt, want met een dieselprijs van € 1,40 zijn de brandstofkosten dan 7,3 eurocent per kilometer. Voordeel van de I-Pace is natuurlijk dat u binnen de huidige regelgeving geen wegenbelasting betaalt, maar een I-Pace kiest u natuurijk met name voor het milieu en het geweldige rijgedrag.
Kortom: een heerlijke, sportieve auto om te rijden, met een fantastische wegligging, die ook nog gezien mag worden. Wanneer u zelf een laadpaal heeft en een rijtje zonnepanelen op het dak en datzelfde geldt voor uw werk: prima. Maar het laden langs de snelweg is op dit moment nog een kostbare en tijdrovende aangelegenheid.
Geluid van Jaguar I-PACE beschermt kwetsbare voetgangers
Jaguar heeft een uniek AVAS (Audible Vehicle Alert System) ontwikkeld voor zijn eerste elektrische auto (EV). Dat systeem voldoet wereldwijd ruimschoots aan al aangekondigde wetgeving. De ingenieurs van Jaguar hebben een geluid ontwikkeld dat hoorbaar is bij snelheden tot 20 km/uur en luider is dan het minimum van 56 dB(A) dat nieuwe Europese wetgeving – de strengste ter wereld – vanaf juli 2019 vereist voor alle nieuwe EV’s.
Het geluid van de I-Pace is getest door leden van de Britse charitatieve instelling Guide Dogs for the Blind – die zich inzet voor onder meer geleidehonden voor blinden en slechtzienden – als onderdeel van het testprogramma van Jaguar. Dit project is ook het begin van een voortdurende samenwerking van beide organisaties.
De ingenieurs van Jaguar werkten vier jaar aan de ontwikkeling van een geluid dat wel goed hoorbaar is, maar ook discreet en niet hoorbaar is in het interieur van de I-Pace. De eerste geluiden die waren ontwikkeld – geïnspireerd op science-fiction-achtige geluiden van ruimteschepen – vielen af omdat voetgangers in reactie op het geluid naar de lucht keken in plaats van naar het verkeer om hen heen terwijl de EV naderde.
Voordat het uiteindelijke geluid voor de Jaguar I-Pacewerd geselecteerd, vonden geluidstests plaats in diverse praktijksituaties en onder meer in een speciale echovrije ruimte. Het waarschuwingssignaal wordt uitgezonden door een speaker achter de grille van de auto en is hoorbaar vanuit alle richtingen. Het kan niet door de bestuurder worden uitgeschakeld.
Het signaal klimt in toonhoogte en volume naarmate de snelheid van de auto toeneemt. Als de auto achteruit rijdt, is een aanvullend geluidssignaal hoorbaar. AVAS is bij snelheden boven de 20 km/uur niet vereist omdat dan het wind- en bandengeruis van EV’s voldoende hoorbaar is voor voetgangers.