![E-pace1024J](https://www.jdch.nl/content/uploads/2017/07/E-pace1024J-770x497.jpg)
Jaguar heeft, vooral door de F-Pace, een enorm succesvol jaar achter de rug. En zit midden in het grootste productoffensief uit zijn bestaan. En het pakt het hierbij slim aan.
DESIGN:
Waar de XE het kleine broertje is van de XF, is de E-Pace het kleine broertje van – jawel – de F-Pace.
Jaguar noemt hem minkozend ‘het welpje’. Het is een directe reactie op de enorme wereldwijde vraag naar SUV’s. De F-Pace is in zijn eentje namelijk goed voor bijna de helft van de wereldwijde verkopen van Jaguar en daarmee ook het bestverkochte model van het merk. Dat stokje zou wel eens overgenomen kunnen worden door de E-Pace.
De nieuwe SUV wordt namelijk lager gepositioneerd en heeft een vanaf prijs in Nederland van 48.300 euro. Aan de binnenzijde is het ook de sportiefste Jag van allemaal die model stond. Kijk maar naar de handgreep aan de middenconsole. Of de pistoolgreep voor de bediening van de automaat. Contrastkleuren en slim materiaalgebruik moeten de kwaliteitsindruk verbeteren. Bestel een groot glazen paneel in plaats van een conventioneel dak en je ziet het des te beter.
TECHNIEK:
Dat de concurrentie zwaar uitpakt met technologie, is Jaguar natuurlijk ook niet ontgaan. Dat zet zijn complete arsenaal in. Voor elke zitplaats is er een eigen USB-aansluiting en als je dan nog steeds apparaten op te laden hebt, krijg je ook vier 12V-aansluitingen. Alles van een infotainmentsysteem met een 10-inch display tot een 12,3-inch digitaal dashboard. Verder is hij leverbaar met een kleuren Head-up display en zaken als een ‘Activity Key’, een draagbare sleutel.
RUIMTE:
Het mag dan wel een compacte Jaguar zijn – er wordt weinig ruimte verkwanseld. Daardoor moet je binnenin nog altijd kunnen plaatsnemen met vijf volwassenen. Achterin biedt de Jaguar E-Pace plaats aan drie volwassenen, met daarachter 577 liter aan bagageruime. Klap je de bank plat, dan ontstaat er 1234 liter aan bagageruimte. Als je daar niet genoeg aan hebt, kun je ook nog 10 liter kwijt in het dashboardkastje en 8,42 liter in de middenconsole. En dan heb je nog deurvakken voor flessen water ook, ruimte te over. Zonder gekheid, het ruimteaanbod is voor een SUV van minder dan 4,4 meter lang niet gek. Over buitenmaten gesproken: hij is 4395 millimeter lang, 1984 millimeter breed en 1649 millimeter hoog.
MOTOREN:
Jaguar heeft behoorlijk gebruik gemaakt van aluminium, zo zijn het dak, de motorkap en de achterklep van het lichtgewicht materiaal. Heel licht is de auto echter niet: in de basis weegt hij 1775 kilogram. De zwaarste versie is de 2,0 liter diesel met 240 pk, met een gewicht van 1926 kilogram. De traagste E-Pace (de 150 pk diesel) sprint van 0-100 km/h in 10,7 tellen. De snelste (de 300 pk benzine) doet het in 6,4 tellen en houdt er vervolgens ook pas bij 243 km/h weer mee op.
PRIJZEN:
Zoals gezegd begint de E-Pace bij 48.300 euro. Daarmee is hij net iets goedkoper geprijsd dan de F-Pace. De prijzen lopen voor tot 86.500 euro voor het absolute topmodel, de P300 AWD, uitgerust als R-Dynamic HSE. De auto is per direct te bestellen en de eerste leveringen zullen begin 2018 plaatsvinden.
De woorden van Ian Callum:
Established Jaguar design principles ensure the E-PACE is immediately recognisable as the sports car of its class. Our new compact SUV combines the interior space, connectivity and security that families expect with the kind of proportions, purity of design and performance not usually associated with such a practical vehicle.