![Jag_XKSS_Original_Image_230316_03_(128077)](https://www.jdch.nl/content/uploads/2016/03/Jag_XKSS_Original_Image_230316_03_128077-770x497.jpg)
Na de al eerder geproduceerde zes Lightweight E-Types. Was Jaguar Classic, onderdeel van Special Vehicle Operations (SVO), op zoek naar een nieuw project. Uit een lijst van 65 ideeën kwam uiteindelijk de XKSS als winnaar uit de bus. Ook aan de XKSS zit volgens Edwards een goed verhaal.
In februari 1957 legde een felle brand een deel van de Jaguar-fabriek in Coventry in as, waarbij onder meer een aantal gereedstaande en in afbouw zijnde XKSS’en verloren ging. Mede daarom zijn er in totaal slechts 16 Jaguars XKSS op de markt gekomen.
De XKSS is de straatversie van de D-Type waarmee Jaguar Le Mans in 1955, 1956 en 1957 won. Na al het autosportsucces, nam Sir Williams Lyons op 14 januari 1957 het besluit om de resterende 25 D-Types met wat modificaties om te bouwen naar straatauto’s. Ten opzichte van de D-Type heeft de XKSS een hoger windscherm, een portier voor de passagier en geen beroemde vin op het achterdek.
“ONDER MEER ACTEUR EN COUREUR STEVE MCQUEEN HAD EEN JAGUAR XKSS”
Nu, 59 jaar later, wordt de oorspronkelijke oplage in ere hersteld. Jaguar bouwt de negen XKSS-modellen volgens dezelfde specificaties als de oorspronkelijke auto’s uit 1957. De XKSS’en zijn bedoeld voor gerenommeerde verzamelaars en klanten. Iedere klant betaalt per auto meer dan 1 miljoen pond. Dat is omgerekend ruim 1,265 miljoen euro. Jaguar Classic bouwt iedere auto in de nieuwe ‘Experimental Shop’ in Warwick. De levering van de eerste auto’s start begin 2017.