menu sluiten

Zweden – Engeland

Zweden – Engeland

Datum: 2022   I  Door: Robbert Morée   

Interview Joep van Dam

Joep van Dam is gelijk duidelijk: “Jaguar was niet het eerste merk waar ik verliefd op werd. Van jongs af aan ben ik – dankzij en samen met mijn vader – besmet geraakt met het Saab virus.” Op het moment van schrijven van dit stuk bestaat Joeps verzameling uit een Saab 99 uit 1973, twee 900 turbo’s waarvan één cabrio, en tot slot de ster van bijgevoegde foto’s. “Mijn interesse voor auto’s buiten Saab om is in de loop van de jaren gegroeid, met een zeer specifieke en toenemende voorkeur voor Jaguars.”

joep5
joep3

Joep: “‘Een oudere burgemeester met een Jaguar X308 vertelde mij als kleine jongen ooit over een connectie tussen de automerken Saab en Jaguar. Volgens hem was het goed dat ik Saab liefhebber was en tegelijkertijd enorm onder de indruk was van zijn Jaguar. Ik moest immers eerst Saab gereden hebben, voordat ik Jaguar mocht rijden. Ik heb goed geluisterd. Een eigenschap, die ik in deze twee merken en andere favorieten terugvind, is: ‘auto’s met karakter’. De connectie tussen Jaguar en een ander automerk wil ik in de toekomst verkennen door onze club en diens jongeren kennis te laten maken met jongeren van andere autoclubs.”

“Ik ben nog niet lang betrokken bij de Jaguar Daimler Club Holland”, zegt Joep, “maar ik geniet enorm van de bereidwilligheid om mooie evenementen te organiseren. Daarnaast was ik positief verrast over de speerpunten van de club zoals het aantrekken van jongeren en de adequate uitvoering daarvan. Wellicht moet ik me ervan bewust zijn, dat ik met mijn ouderwetse smaak in muziek (jazz), kleding, meubels en dus ook in auto’s door een roze bril kijk. Dankzij de club heb ik in korte tijd – ondanks de beperkingen rond het coronavirus – veel nieuwe mensen leren kennen en goede vrienden gemaakt.

Een memorabel moment was mijn kennismaking met een Jaguar E-type in een rit met de E-type Series 1 OTS van onze penningmeester Rien Paans. Een onvergetelijke dag, die voor mij de uitdrukking ‘never meet your heroes’, volledig wist te ontkrachten. De manier waarop ik in de club samen met andere jongeren kan meewerken aan evenementen en de verspreiding van informatie via social media, geeft hoop dat er nóg meer jongerenleden zullen volgen. Hopelijk willen zij ook bijdragen aan de organisatie en activiteiten van de club. Ik heb de club leren kennen door de ‘Jong en ouder’-uitnodiging op de website, die ik tegenkwam terwijl ik naar de aangeboden Jaguars keek. Het uitgebreid in de gaten houden van de tweedehands automarkt is iets waar ik graag en veel tijd aan besteed. Op die manier kwam ik bij mijn laatste aankoop op het spoor van de JDCH.” Iets waar Joep graag meer over vertelt.

joep7
joep1

Joep: “‘Recent kocht ik wederom een Jaguar XJ. De vorige, een Jaguar X350 3.0 V6 uit 2003 met zo’n 320.000 km op de teller, kocht ik eind 2020 onder het toeziend oog van m’n inmiddels goede vriend en medebestuurslid Joris Westers.

Reden van aankoop was de wens van mijn vriendin om meer vertrouwen in het verkeer te krijgen, waarbij een auto met automatische transmissie haar zou helpen om alle aandacht op de weg te houden. Vrij snel daarna reed ze vanuit Amsterdam in de krappe straatjes van de Pijp met een vijf meter lange Jaguar naar Leiden. Missie geslaagd! De auto reed heerlijk en de motor klonk kerngezond. Maar slechts één dag na aanschaf viel de motor uit bij het aanraken van de ruitenwisserschakelaar. Een bijzonder aspect van en een tamelijk hilarische kennismaking met het Engelse merk, waardoor het vertrouwen in de auto, met name bij mijn vriendin, was geschaad. De ANWB verlegde op mijn verzoek het massapunt achter de koplamp en plots deden alle lampjes het weer en waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Toch bemerkte ik al snel daarna de voortekenen van een op zijn retour zijnde koppelomvormer. Het bleek dus verstandig om vroegtijdig afscheid te nemen van de auto, iets wat mijn vriendin bijzonder toejuichte. De XJ werd na enkele dagen verkocht aan een Belg, waarna hij in delen zou voortleven in een Jaguar XJ van de LWJ (Landelijke Werkgroep Jongerenpers) met dezelfde kleur en met schade aan de neus. Ik verzorgde zelf de rit naar België, een treurige zwanenzang van de XJ met 35 eerdere eigenaren.”

“Aangezien ik recent met een vriend een zeldzame, originele, Nederlandse, verlengde Saab 900 turbo kocht, was ik niet voornemens opnieuw een Jaguar aan te schaffen. Toch kon ik het niet laten bij het zien van de advertentie van mijn toekomstige aanwinst. Een strak geprijsde Jaguar XJ Series 1 met een 4.2 liter zes-in-lijn motor vastgeknoopt aan een handgescha – kelde versnellingsbak in de prachtige kleur Opalescent Silver Blue. Die kleur koos ik als 15-jarige altijd al voor de E-type in de computergame Forza Motorsport 6. Het aanbod leek goed met een overwegend harde carrosserie en recent groot onderhoud om hem rijklaar te maken. Een vroegere XJ stond al langere tijd op mijn ‘to-own-list’, aangezien dat naar mijn idee zo betaalbaar mogelijk in de buurt zou moeten komen van een door mij felbegeerde Jaguar E-type. Over mijn kennismaking met de allesbehalve tegenvallende rijeigenschappen van een vroege E-type schreef ik eerder, maar onlangs was ik toch enigszins teleurgesteld over het iets meer gezapige karakter van een 4.2 liter gekoppeld aan een automaat.

joep4
joep10

Deze ervaring deed ik overigens op als bijrijder in een prachtige XJ-Coupé op weg naar de bestuursvergadering, toen medebe – stuurslid en tevens goede vriend Steven Leussink zo vriendelijk was om mij op te halen van het station. Al mijn Saabs hadden er namelijk tegelijk de brui aan gegeven. De door mij te snel gevormde mening over het gezapige karakter van een XJ met automaat was compleet afwezig tijdens mijn proefrit in de XJ. Met de verkoper, een Citroën DS-specialist en tevens JDCH-lid naast mij, kreeg ik het zelfs voor elkaar om per ongeluk de kont uit te laten breken vlak na mijn beleefde verzoek of ik nog eventjes gas mocht geven. Ik was compleet verkocht en na kortstondig telefonisch overleg met medebestuurslid en klassiekerspecialist Henk Bongertman sloot ik de deal, terwijl zo’n tiental andere geïnteresseerden met smart, maar tevergeefs, zat te wachten op mijn mededeling de auto niet te kopen. De rest van de middag bij de Citroënspecialist was gevuld met praten over Jaguars, het eindeloos in de wacht staan bij verzekeraars en het bewonderen van foto’s van de verschillende Citroëns DS Pallas. Daarbij zat ook de DS Pallas in Bleu Delta van wat later een bekende Nederlandse muzikant bleek te zijn.” “Thuis aangekomen dook ik samen met een Citroën BX rijdende huisgenoot in alle bijgeleverde historie van de Jaguar XJ Series 1. Daartoe behoorde een Franse brief van de eerste eigenaar die beschrijft hoe hij de auto met veel tegenzin vanwege zijn hoge leeftijd moest verkopen. Daarnaast kwam ik gelamineerde rekeningen van de eerste eigenaar tegen, de documenten van de eerste afgifte in Parijs, een nieuw ogend boekje van de nog altijd aanwezige originele radio en talloze rekeningen vanaf de invoer naar Nederland begin deze eeuw.”

“Mogelijk is het onrealistisch om deze Jaguar XJ Series 1 als student langdurig te kunnen houden. Toch geniet ik nu met volle teugen van mijn statige Jag en zal ik bij een eventueel kortdurend bezit de vele fijne herinneringen en de prachtige foto’s koesteren. Mijn vriendin vindt het gelukkig ook een chique auto, maar is wel huiverig voor mogelijke ellende. Ik kijk ernaar uit om nog lang actief te blijven bij de Jaguar Daimler Club Holland. Ik hoop mijn drukke activiteiten met auto’s ook in mijn toekomstige carrière als arts te kunnen volhouden”, zegt Joep tot slot. “Een klassiekerbedrijf met Saabs en Jaguars naast de praktijk misschien.”