menu sluiten

Auto's

SS Sidecar

De geschiedenis van Jaguar begint in 1922, met de oprichting van Swallow Sidecar Company door William Lyons.

Meer over dit voertuig >

Jaguar Mark IV

Vlak na de tweede wereldoorlog zat er voor Jaguar niet veel meer op dan terug te grijpen op de vooroorlogse productie. De naam was dan weliswaar veranderd van SS Jaguar Cars naar Jaguars Cars, van een echte vernieuwing was nog geen sprake.

Meer over deze auto >

Jaguar Mark V

Hoewel de Mk V feitelijk beschouwd kan worden als een overgangsmodel van de vooroorlogse- naar de nieuwe naoorlogse periode, is dat eigenlijk niet helemaal terecht. In veel opzichten zijn ontwikkelingen die in gang zijn gezet met de Mk V later ook gebruikt in de Mk VII, VIII en IX én in de vanaf 1948 geproduceerde XK120. Welbeschouwd zette de Mk V in een aantal opzichten een nieuwe standaard voor Jaguar.

Meer over deze auto’s >

 Jaguar XK120

De XK120 was oorspronkelijk bedoeld om de nieuwe 6-cylinder XK motor te introduceren en te testen, met als doelstelling om als eerste productie auto een snelheid van 120 mph of 193 km/u te kunnen halen.

Meer over deze auto >

 Jaguar XK150

De XK150 was na de XK140 de opvolger van de XK120. De XK 150 was in 1958 in een aantal opzichten duidelijk anders dan de tien jaar eerdere gestarte originele XK-lijn van Jaguar. Als zodanig kan hij eigenlijk een beetje als een apart model worden beschouwd.

Meer over deze auto >

 Daimler Ferret

De Daimler Ferret is veelzijdiger: het is niet alleen een zwaar gepantserd gevechtsvoertuig, maar ook een vierwielaangedreven verkenner en een door een 130 PK B60 Rolls Royce 6 cilinder benzinemotor aangedreven patrouillewagen.

Meer over deze auto’s >

Jaguar Mk2 V12

De Mk2 heeft een tijdloze aantrekkingskracht die nu nog net zo sterk is als tijdens zijn productie. De Mk2’s zijn in totaal tien jaar geproduceerd en zelfs toen was het nog moeilijk om er afscheid van te nemen. In dit verhaal hebben we het over een wel zeer speciale modificatie van deze sportieve saloon: waarschijnlijk de enige ter wereld rijdende Mk2 met een Jaguar V12 blok.

Meer over deze auto’s >

Daimler SP250

De SP250 had een zeer karakteristieke voorkant, die deed denken aan de neus van een Citroen DS uit 1955 of een Studebaker Starliner uit 1953. De rest van de auto vertoonde echter veel kenmerken van een Triumph. Bijzonder was dan weer dat de gehele body van polyester was.

Meer over deze auto’s >

Jaguar 240 & 340

Aan het eind van de zestiger jaren kwam het einde van de Jaguar Mk2 in zicht. In plaats van een geheel nieuw model werden dus in september 1967 de 240 en de 340 aangekondigd, die in feite een nabrander van het Mk2 model waren. Op het eerste gezicht vallen de nieuwe en smallere bumpers het meeste op, die ook gebruikt waren op de S-type.

Meer over deze auto’s >

Jaguar E-type

‘The most beautiful car of all time”. Zo werd de E-type zelfs door Enzo Ferrari genoemd.  De E-type werd gebouwd tussen 1961 en 1975 en er zijn er meer dan 70.000 van gebouwd. Dit icoon van Jaguar bereikt momenteel zeer hoge prijzen en met name de aluminium en light-weight race cars zijn zeer kostbaar aan het worden.

Meer over deze auto >

Daimler DS420

Wanneer je in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw als multimiljonair, staatshoofd, hoogwaardigheidsbekleder of als lid van een koningshuis indruk wilde maken, dan liet je je vervoeren in een Daimler DS420 limousine.

Meer over deze auto >

Jaguar XJR-15

Een van de meest onbekende Jaguars is de XJR-15. De vroege jaren negentig waren de jaren van de Jaguar XJ220, de McLaren F1, de Bugatti EB110, maar vrijwel niemand kent de XJR-15. Deze zeer uitzonderlijke sportwagen van Jaguar, ontstaan naar een idee uit een raceauto, de Jaguar XJR-9 die uitzonderlijke prestaties leverde op Le Mans in 1988.

Meer over deze auto >

Jaguar / Daimler XJ Series 1

Wellicht is Lyons’ meest complete auto de briljante XJ. Voor een personenwagen was hij buitengewoon sportief en modern, maar ook weer traditioneel. Het is een klein wonder dat hij ‘Auto van het Jaar’ is geworden. De grootste vooruitgang van de XJ-serie lag in zijn chassis, dat de auto handelbaarder maakte dan ooit tevoren

Meer over deze auto’s >

Jaguar / Daimler XJ Series 2

In 1973 kwam de gefacelifte Serie 2 op de markt, waarbij er vanaf 1975 naast de 4.2L 6 cilinder en de 5.3L 12 cilinder nog een 3.4L  motorvariant kon worden geleverd. Met name de tweedeurs coupé uitvoering is vandaag de dag erg populair. De Series 2 hield stand tot 1979, met nog enkele late Zuid-afrikaanse assembly cars in 1981.

Meer over deze auto >

Jaguar / Daimler XJ Series 3

Gekenmerkt door de dikkere en meer verzonken rubberen bumpers met chroom op de bovenste rand, verzonken deurgrepen, zijdeurraam zonder tochtraam,  een grille met verticale lamellen en een gewijzigde daklijn met smallere kozijnen is de Serie 3 met zijn 130.000 geproduceerde auto’s verdeeld over diverse variaties één van de meest voorkomende Jaguars.

Meer over deze auto >

Jaguar XK8

Na het verdwijnen van de E-Type dreef Jaguar in 1974 weg van het tweezits ranke sportwagen imago naar de grootse stijlvolle XJ-S. In 1996 kwam hier verandering in bij de lancering van de Jaguar XK8, een nieuw begin dat deed denken aan de goede oude tijd.

Meer over deze auto >

Daimler Super V8

De Daimler Super V8 gebaseerd op de Jaguar X350 wordt wel de laatste mooie XJ genoemd.  Het klassieke XJ model waar de X350 het laatste model van was, stond tussen 1968 en 2009 bijna synoniem voor “Jaguar.”

Meer over deze auto >

Jaguar E-Pace

Na de introductie van de eerste SUV van Jaguar, de F-Pace, is duidelijk geworden dat de markt wel degelijk belangstelling heeft voor ‘iets anders’ van ons merk. Om een ieder zo goed mogelijk te bedienen heeft Jaguar daarom de E-Pace het strijdtoneel opgestuurd.

Meer over deze auto >

Jaguar I-Type

De I-Type is de volledig elektrische Formule E raceauto van Panasonic Jaguar Racing. Ontworpen om de ultieme balans te bieden tussen kracht en efficiëntie, accelereert hij van 0-60 mph (0-100 km/u) in 2,9 seconden en kan tot 150 kW energie tijdens het remmen terugwinnen om zijn bereik te vergroten.

Meer over deze auto >

Jaguar I-Pace

De Jaguar I-Pace is voorzien van de twee eerder genoemde elektromotoren die samen 400 pk vermogen en bijna 700 Nm koppel leveren. Daarmee heeft de volledig elektrisch aangedreven I-Pace slechts 4,8 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/uur te accelereren.

Meer over deze auto >

Jaguar F-Type

De Jaguar F-Type is de nieuwe grand tourer van Jaguar, beschikbaar in coupé en cabrio uitvoering. De F-Type is gebaseerd op een ingekort XK platform. In 2013 kwam de eerste F-Type uit en in 2021 werd de auto herzien door middel van een grote facelift.

Meer over deze auto >